Het verhaal achter zoekmachinemarketing

Met het examen NIMA basiskennis online marketing of NIMA online Marketing,  NIMA Digital Marketing B kunt u dé specialist worden in zoekmachinemarketing. Een specialist weet hoe hij/zij door middel van organische zoekmachinemarketing de ranking van de website in de zoekmachine wordt  verhoogd waardoor er meer relevante bezoekers naar de website getrokken, hoe populariteit van de website kan worden vergroot door linkbuilding en hoe het aantal relevante bezoekers van een website verhoogd kan worden door doelgericht te adverteren in een zoekmachine. Daarnaast heeft een specialist zicht op de invloeden van mobiele divices en houdt rekening met de belangrijkste factoren van een goede landingspagina, zodat de conversie gerealiseerd kan worden via zoekmachinemarketing.

Zoekmachinemarketing in het kort

Zoekmachinemarketing staat ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing. Zoekmachinemarketing is het specialisme dat webpagina’s vindbaar maakt bij zoekdiensten als bijvoorbeeld Google, en Bing. De webpagina komt op prominente plaatsen te staan bij de zoekresultaten van een zoekmachine als de internetegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt.

Deelgebieden

Zoekmachine marketing kan worden verdeeld in twee deelgebieden:

  • Zoekmachine optimalisatie ofwel SEO (Search Engine Optimization)
  • Zoekmachine advertenties ofwel SEA (Search Engine Advertising)

Zoekmachine optimalisatie SEO

Dit is het aanpassen van de techniek, de content en de linkstrategie van een website met als doel het beter vindbaar maken van de webpagina’s bij zoekdiensten. Deze activiteiten zijn gratis en gemakkelijk uit te voeren.

Zoekmachine advertenties (SEA)

Dit is het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. Je herkent deze advertenties aan bijvoorbeeld het volgende symbool (Google AdWords).

De adverteerder betaalt wanneer een zoekmachinegebruiker op een van de advertenties klikt. Als adverteerder heb je als doel om zoveel mogelijk bereik te genereren, zo veel mogelijk clicks te realiseren en/of zoveel mogelijk conversie te realiseren. Voor elke doelstelling geldt een eigen strategie.

Wil jij de specialist worden in zoekmachinegebruik start dan binnenkort met de opleiding, NIMA basiskennis online marketing of NIMA online Marketing,  NIMA Digital Marketing B.