Spring naar content

Flexibel, ondernemend en dynamisch? Word nu accountmanager!

Als accountmanager heb je een erg divers takenpakket, je bent flexibel, ondernemend en dynamisch. Je bent bijvoorbeeld verantwoordelijk voor bepaalde klanten van jouw bedrijf of organisatie waar je bij in dienst bent. Je loopt altijd een stapje voor op de klant, je bent erg meedenkend en laat van jezelf horen. Advies geven is een van jouw taken, het is namelijk erg belangrijk dat je goed met de klant of andere mensen binnen het bedrijf kunt communiceren. Het ‘verkooppraatje’ is belangrijk, zolang de verkoop van een bepaald product maar niet aan bod komen. Accountmanagers zijn in vrijwel alle sectoren en branches te vinden.

Wat doet een accountmanager?

Jouw verantwoordelijkheden liggen bij de verkoop van bepaalde goederen en diensten. Je bent in bezit van een brede kennis over alle producten die binnenkomen, bij het bedrijf waar je werkt. Je houdt jouw kennis goed op peil, door inzicht te houden op de markt. Bovendien geef je klanten een goed advies, die je ook onderbouwd hebt. Zo zijn klanten altijd goed op de hoogte.

Accountmanagers zijn overigens niet alleen te vinden in de verkoop. Het is een breed beroep met veel flexibiliteit. Zo zijn accountmanagers bijvoorbeeld ook te vinden bij banken en verzekeraars. Hun taken liggen dus niet alleen in de verkoop, maar ze zorgen er ook voor dat bedrijven meer omzet maken.

Wat is je plaats in de organisatie?

Goederen en diensten goed verkopen is jouw taak, hierbij is een goede en dynamische samenwerking nodig. Je kan niet alleen de verkoop van alle goederen en diensten verrichten, hiervoor zijn alle medewerkers van jouw bedrijf nodig. Maar als je veel de leiding geeft, wie is jouw baas dan? De sales manager is in de meeste gevallen jouw directe leidinggevende. In sommige gevallen zit daar nog een persoon tussen, maar dit komt zelden voor. Boven de sales manager zit vaak nog een vestigingsmanager, hij is degene die verantwoording af moet leggen aan de directie.

Welke eigenschappen zijn van belang?

Een resultaat wat tegenvalt is altijd vervelend, het is daarom van belang dat je stressbehendig bent. Je bent een strateeg, flexibel en bent niet bang om fouten te maken. Een dag van een accountmanager is ook iedere dag verschillend, daardoor werken ze onregelmatige werktijden.

Een klant tevreden de deur uit zien lopen, er is toch niks mooiers in de verkoop? Klantgerichtheid is ook erg belangrijk, vooral voor de ontwikkeling van het bedrijf. Je wilt uw klanten namelijk behouden en je wilt ze graag nog eens terug zien.

Een creatieve instelling bij het geven van een cursus of presentatie is ook belangrijk. Je moet altijd origineel blijven bij de aankleding en de manier van uitleggen, medewerkers moeten natuurlijk wel snappen waar je het ( inhoudelijk ) over heeft.

Als accountmanager ben je ‘all over the place’. Je werkt en overlegt samen met verschillende personen, werknemers en afdelingen. Dit kan zowel intern als extern zijn. Hierbij is het belangrijk dat jouw communicatieve vaardigheden goed zijn.

Toch niet wat u zoekt…

Is de opleiding tot accountmanager toch niet waar je naar opzoek bent? Bekijk dan eens onze soortgelijke opleidingen: