Het hebben van een goede klantenreview

Niet elk bedrijf maakt gebruik van klantenreviews. Terwijl dit een belangrijke informatiebron is. Vooral om meer te weten te komen over je doelgroep. Er zijn verschillende redenen waarom je reviews wil krijgen.Dit kan onder andere zijn om bijvoorbeeld een nieuw publiek te trekken of om klanten tot fans te maken. Consumenten kopen liever een product met een hoge klantenreview, dan wanneer de verkoper er veel over kan vertellen. Maar hoe komt dit? Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Wat zijn dé voordelen van reviews?

Er zijn enkele voordelen die een bedrijf kan benutten door klanten een review te laten schrijven. Marketingfacts heeft onderzocht wat de precieze voordelen zijn van klantenreviews. Er zijn vier voordelen naar voren gekomen:

  • Het winnen van vertrouwen van de consument;
  • Het verhogen van omzet en verbeteren marge;
  • Reviews geven feedback van de geleverde producten en diensten van een bedrijf;
  • Inzicht krijgen in de doelgroep, wat vinden je klanten echt belangrijk?

Deze voordelen zorgen ervoor dat het bedrijf in de toekomst nog meer inkomsten kan genereren. Doordat nieuwe consumenten het bedrijf leren kennen door andere consumenten. Het bedrijf kan inspelen op de behoeften van de consumenten, want deze zijn te lezen in de klantenreviews.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is criticism-3083100_1920-1024x641.jpg
De consument bepaald hoeveel sterren een bedrijf/product krijgt. Speel hierop in.

Waar moet je op letten bij klantenreviews?

Klantenreviews hebben niet alleen maar positieve verhalen. Soms kan een product of dienst tegen vallen. Dit wil de consument aangeven naar andere consumenten, vandaar dat ze een review schrijven. Dit kunnen veel bedrijven als een nadeel zien, maar er zit ook een positief punt achter. Mensen geloven het namelijk niet wanneer een bedrijf/product alleen maar hoge cijfers krijgt. De klant komt extra bedrogen uit wanneer de reviews alleen maar 10’en geven, terwijl het product in het echt tegenvalt.

Een tip die meegegeven wordt. Ga geen eigen reviews maken met alleen maar hoge cijfers. Het komt onrealistisch over en de praktijk valt voor vele consumenten dan tegen. Laat consumenten zijn eigen mening geven, en reageer daar dan ook op als een product/dienst tegen valt. Zeg dat je het spijtig vindt en kom met een oplossing. (Kan ik u dit aanbieden, of ik neem graag contact met u op.)

Klantenreviews: hoe krijg je er meer?

Er zijn verder vijf tips die ervoor zorgen dat je meer reviews krijgt:

  • Durf te vragen: Vraag altijd of klanten een review willen plaatsen. Ze gaan dit eerder doen wanneer er naar verwezen wordt. Dit geldt vooral voor de positieve reviews. Men gaat liever iets noteren wanneer het slecht is, dan wanneer het goed is. Durf te vragen, zodat er ook meer positieve reviews genoteerd worden.
  • Vraag op het juiste moment: Je moet natuurlijk niet aan de klant vragen een review te schrijven wanneer er net iets tegen zit. Dit geldt vooral bij een dienst, waar je direct contact met de klant hebt. Zie je bijvoorbeeld dat een man en vrouw ruzie hebben, of dat ze gek worden van de kinderen, dan ga je ze niet op dat moment lastig vallen voor een review.
  • Stuur een e-mail: Nadat een klant iets heeft gekocht of op bezoek is geweest kan er een e-mail gestuurd worden. In deze e-mail vraag je hoe de ervaring was en of alles naar wens was. Geef verder aan dat ze dit kunnen aangeven door op de link te klikken. Geef ook een tijd indicatie aan. Klanten willen namelijk eerder iets doen als ze weten dat het maar 1 á 2 minuten duurt.
  • Gebruik van recensiesite: De aantallen reviewsites groeit hard. Zo zijn er bijvoorbeeld Klantenvertellen, Trustpilot en The Feedback Company. Maar kan een review op social media of op papier (denk aan een boekje wat vaak bij hotels ligt) ook gebruikt worden. Het is belangrijk om te kijken wat jouw doelgroep het vaakst gebruikt, zodat zij de reviews zien.
  • Zeg dankjewel: Gasten willen zich belangrijk voelen. Daar kan een bedankje al bij helpen. Zorg voor een persoonlijk bericht en vraag of ze gauw nog een keertje terugkomen.

Tenslotte

We hebben het over reviews gehad. Wat de voordelen ervan zijn en hoe je meer reviews kan krijgen. Daarin was de eerste tip “Durf te vragen”. Dat is precies wat wij nu gaan doen.

Heb je laatst een les gevolgd bij de Laat kenniscentrum of heb je een examen gemaakt bij ons? Geef het aan door een review te schrijven op onze pagina. Wij willen graag jullie meningen horen over hoe we het doen.

Verder nog op zoek naar een interessante opleiding om te volgen? Kijk voor de marketingopleidingen op deze pagina. Voor meer informatie kan je ook altijd bellen naar 040-2485582 of een mail sturen naar info@delaatkenniscentrum.nl

Wat zijn dé voordelen van reviews?

Er zijn enkele voordelen die een bedrijf kan benutten door klanten een review te laten schrijven. Marketingfacts heeft onderzocht wat de precieze voordelen zijn van klantenreviews. Er zijn vier voordelen naar voren gekomen:

  • Het winnen van vertrouwen van de consument;
  • Het verhogen van omzet en verbeteren marge;
  • Reviews geven feedback van de geleverde producten en diensten van een bedrijf;
  • Inzicht krijgen in de doelgroep, wat vinden je klanten echt belangrijk?

Deze voordelen zorgen ervoor dat het bedrijf in de toekomst nog meer inkomsten kan genereren. Doordat nieuwe consumenten het bedrijf leren kennen door andere consumenten. Het bedrijf kan inspelen op de behoeften van de consumenten, want deze zijn te lezen in de klantenreviews.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is criticism-3083100_1920-1024x641.jpg
De consument bepaald hoeveel sterren een bedrijf/product krijgt. Speel hierop in.

Waar moet je op letten bij klantenreviews?

Klantenreviews hebben niet alleen maar positieve verhalen. Soms kan een product of dienst tegen vallen. Dit wil de consument aangeven naar andere consumenten, vandaar dat ze een review schrijven. Dit kunnen veel bedrijven als een nadeel zien, maar er zit ook een positief punt achter. Mensen geloven het namelijk niet wanneer een bedrijf/product alleen maar hoge cijfers krijgt. De klant komt extra bedrogen uit wanneer de reviews alleen maar 10’en geven, terwijl het product in het echt tegenvalt.

Een tip die meegegeven wordt. Ga geen eigen reviews maken met alleen maar hoge cijfers. Het komt onrealistisch over en de praktijk valt voor vele consumenten dan tegen. Laat consumenten zijn eigen mening geven, en reageer daar dan ook op als een product/dienst tegen valt. Zeg dat je het spijtig vindt en kom met een oplossing. (Kan ik u dit aanbieden, of ik neem graag contact met u op.)

Klantenreviews: hoe krijg je er meer?

Er zijn verder vijf tips die ervoor zorgen dat je meer reviews krijgt:

  • Durf te vragen: Vraag altijd of klanten een review willen plaatsen. Ze gaan dit eerder doen wanneer er naar verwezen wordt. Dit geldt vooral voor de positieve reviews. Men gaat liever iets noteren wanneer het slecht is, dan wanneer het goed is. Durf te vragen, zodat er ook meer positieve reviews genoteerd worden.
  • Vraag op het juiste moment: Je moet natuurlijk niet aan de klant vragen een review te schrijven wanneer er net iets tegen zit. Dit geldt vooral bij een dienst, waar je direct contact met de klant hebt. Zie je bijvoorbeeld dat een man en vrouw ruzie hebben, of dat ze gek worden van de kinderen, dan ga je ze niet op dat moment lastig vallen voor een review.
  • Stuur een e-mail: Nadat een klant iets heeft gekocht of op bezoek is geweest kan er een e-mail gestuurd worden. In deze e-mail vraag je hoe de ervaring was en of alles naar wens was. Geef verder aan dat ze dit kunnen aangeven door op de link te klikken. Geef ook een tijd indicatie aan. Klanten willen namelijk eerder iets doen als ze weten dat het maar 1 á 2 minuten duurt.
  • Gebruik van recensiesite: De aantallen reviewsites groeit hard. Zo zijn er bijvoorbeeld Klantenvertellen, Trustpilot en The Feedback Company. Maar kan een review op social media of op papier (denk aan een boekje wat vaak bij hotels ligt) ook gebruikt worden. Het is belangrijk om te kijken wat jouw doelgroep het vaakst gebruikt, zodat zij de reviews zien.
  • Zeg dankjewel: Gasten willen zich belangrijk voelen. Daar kan een bedankje al bij helpen. Zorg voor een persoonlijk bericht en vraag of ze gauw nog een keertje terugkomen.

Tenslotte

We hebben het over reviews gehad. Wat de voordelen ervan zijn en hoe je meer reviews kan krijgen. Daarin was de eerste tip “Durf te vragen”. Dat is precies wat wij nu gaan doen.

Heb je laatst een les gevolgd bij de Laat kenniscentrum of heb je een examen gemaakt bij ons? Geef het aan door een review te schrijven op onze pagina. Wij willen graag jullie meningen horen over hoe we het doen.

Verder nog op zoek naar een interessante opleiding om te volgen? Kijk voor de marketingopleidingen op deze pagina. Voor meer informatie kan je ook altijd bellen naar 040-2485582 of een mail sturen naar info@delaatkenniscentrum.nl

Kunnen we u ergens mee helpen?
1
avatar
De Laat Kenniscentrum online
Welkom bij De Laat Kenniscentrum, wij staan klaar voor al uw vragen.
13:18
by SAM