Spring naar content

Marketingtrends 2021: het fascinerende normaal voor de beste marketing.

Elk jaar ontstaan er nieuwe marketingtrends. Denk hierbij aan het toepassen van social media om de klant te benaderen. 10 jaar geleden had niemand verwacht dat social media dé platform van de eeuw zou worden. Maar op het moment van schrijven maakt elk bedrijf gebruik van social media.

In dit artikel lees je meer over de marketingtrends die verwacht worden in 2021. Wanneer je bij ons een marketing opleiding volgt, kan je de theorie met deze trends toepassen in de praktijk. Wij verwachten de volgende trends in 2021:

Verschillende marketingtrends die populair gaan worden in 2021. bron: https://fueld.nl

Trend 1: Meer LinkedIn en Instagram

LinkedIn en Instagram zijn populairder dan ooit. Vooral door consumenten en bedrijven. Daarom nemen deze platformen ook een steeds belangrijkere plaats in het marketinglandschap. LinkedIn wordt als een serieus platform voor bedrijven gebruikt. Terwijl Instagram juist voor iedere particulier gebruikt kan worden, zowel op een educatieve als ontspannende manier.

De twee platformen blijven steeds nieuwe vernieuwingen toepassen (denk bijvoorbeeld aan Instagram die met de stories kwam, wat nu ook beschikbaar is op WhatsApp, Facebook en LinkedIn) waardoor ze interessant blijven voor verschillende doelgroepen. Het adverteren op deze netwerken is een van dé marketingtrends van 2021.

Gebruik social media door de jaren heen.
bron: marketingfacts.nl

Trend 2: Advertenties in stories

Deze trend heeft ook te maken met stories. Het is op Instagram een populaire plek voor consumenten om het dagelijks leven van iedereen bij te houden en zelf iets te delen. Stories zijn ook allemaal snel te bekijken, waardoor het geen kostbare tijd kost. Daarom is het een goed middel is om je bedrijf te promoten. De kans dat je story gezien wordt is groter dan een normale post op Instagram en Facebook.

Een story is een kort, maar krachtige manier om een boodschap over te brengen naar je doelgroep. Dit toepassen heet Advertainment Funnel. Tijdlijn-advertenties gaan meer ingeruild worden voor Stories Funnel.

Trend 3: Customer Experience, persoonlijke aandacht

Men heeft tegenwoordig steeds meer behoefte aan persoonlijk contact. Vooral in deze tijden met corona, willen mensen niet de standaard berichten krijgen van een bedrijf. Er moet iets persoonlijks achter zitten, wat voor een betrouwbare band kan zorgen.

Nieuwe technologieën en automatisatie is een nieuwe standaard, maar kunnen nooit het persoonlijke ‘human touch’ overnemen van mensen. Van het eerste contact tot de aftersale: consumenten willen menselijkere berichten krijgen, en niet de standaard mail die iedereen ontvangt.

Trend 4: live video’s

Uit onderzoek blijkt dat een foto meer aandacht trekt dan alleen wat tekst. Maar nog meer geldt dat een video meer aandacht trekt dan een foto met tekst. Dan is er ook nog eens verschil tussen een standaard video of een live stream. Facebook live, TikTok en Instagram Live (live video’s van de stories) zijn dan ook razend populair. Het blijkt dat mensen zich meer betrokken voelen bij een video. Alsof ze er zelf invloed op hebben wat er kan gebeuren. Het zorgt voor meer betrokkenheid van de kijkers.

Trend 5: Augmented reality

Augmented reality (AR) is niet nieuw. AR is in een opkomende, populairder wordende fase. Snapchat introduceerde AR door middel van grappige filters. Daarna volgde Facebook, Instagram en TikTok. Het doel van AR was in het begin vooral voor vermaak. Denk hierbij aan filters, lenzen en effecten. Zo kan er opeens een broodje hot dog op je beeld dansen op je tafel, of kan je een filmpje opnemen met je gezicht als een panda.

Het kan ook ingezet worden voor sales. Het is zelfs al in een verre ontwikkeling. Stel je wil een meubel kopen bij de Ikea, maar je weet niet of het goed bij je interieur staat. Dan pak je even je telefoon en controleer je het door gebruik van AR.

Vind je het interessant om meer te weten te komen over marketing of sales? Bij kenniscentrum de Laat zijn er verschillende opleidingen en cursussen te vinden die dieper ingaan op marketing, communicatie, administratie en sales. Deze opleidingen zijn hier te vinden.

Meer informatie? Bel 0404-2485582, bezoek de website óf stuur een mail naar info@delaatkenniscentrum.nl en dan helpen we je graag.