Spring naar content

Mediatrends: Welke trends zijn dit jaar in ontwikkeling?

We hebben het laatst al over social media gehad in een vorig artikel. Daar lag de focus op de verschillende soorten social media die beschikbaar zijn. In dit artikel gaat het om de trends die in ontwikkeling zijn bij het gebruik van social media. Dit noemen we voor het gemak mediatrends.

Meer zichtbaarheid

Een van de mediatrends anno 2021 is dat het steeds belangrijker wordt om zichtbaar te worden op sociale kanalen. Door de corona maatregelen is het directe contact van mensen onderling een stuk minder geworden. Het toepassen van social media stijgt daardoor.

Dit is een goed moment om ervoor te zorgen dat jij je doelgroep bereikt. Gebruik dan ook alle opties die je hebt. In plaats van 1 post plaatsen in de week op Facebook plaats je 3 posts op verschillende kanalen zoals Instagram, Facebook, TikTok en LinkedIn.

Meer actief zijn en dus zichtbaar worden op social media zorgt voor connecties die anders niet ontstaan. Geef hier dus aandacht aan.

Investeren in bestaande klanten

De klantenrelatie is juist nu belangrijker dan ooit van te voren. Meerdere mediatrends hebben een bepaalde connectie met het corona virus. Zo is deze trends ook afhankelijk aan de huidige situatie.

Door corona is de consument namelijk minder bereid om risico’s te nemen. Er is sprake van risicomijdend gedrag. Aansluitend aan deze trend is dat er niet nieuwe klanten gezocht hoeven te worden wanneer je focust op de huidige klantenrelaties.

Social media marketing is een middel die toepasbaar zijn in je huidige kring van klanten. Mensen hechten zich namelijk aan iets wat ze al kennen, in dit geval je social media pagina.

Veranderingen in algoritmes

Er vinden steeds meer veranderingen plaats op het gebied van het checken van social media. Voor de corona tijd keken mensen op andere momenten naar social media dan tijdens de corona periode. We zitten steeds meer thuis en krijgen daardoor meer vrije tijd. Hierdoor zijn we meer en langer bezig met social media.

Maar door deze verandering in het nalopen van social media is het patroon van likes en aandacht ontvangen verandert. Iedereen is op andere tijdstippen voortaan online. Hierdoor is er een kans op meer of juist minder likes wanneer er iets op een bepaald tijdstip wordt geplaatst.

Mediatrends en de Laat Kenniscentrum

Bij de Laat Kenniscentrum zijn er verschillenden trainingen en modules te vinden op het gebied van social media. Denk aan het verbeteren van je facebook posts of het toepassen van VR en AR voor je marketing. Voor deze modules en meer kan je terecht onder het kopje (online) marketing cursussen.