Spring naar content

Unique Selling Point (USP) en het onderscheiden van de concurrent

Je start een bedrijf of gaat producten verkopen. Maar jij wil het wel anders aanpakken dan de concurrent. Waarschijnlijk is het een van de eerste dingen waar je aan denkt tijdens het uitwerken van je product/idee. Het iets unieks willen aanbieden, iets wat nog niemand kent/of doet. Ofwel jezelf onderscheiden. Daarbij komen de Unique Selling Points (USP) om de hoek kijken. Wat houdt het precies in? En wat zijn voorbeelden van USP’s? Dat gaan we nu bespreken.

Hoe bepaal je een USP?

Er zijn enkele vragen die je als bedrijf kan stellen om tot een USP te komen. Wanneer je antwoord geeft op onderstaande vragen weet je wat de consument wil, en kan je daar op inspelen.

Enkele vragen die helpen bij het bepalen van een USP zijn onder andere:

  • Wat zijn de verwachtingen van de klant over het product?
  • Welke klachten of behoeftes zijn volgens de klant belangrijk?
  • Welke product eigenschappen zorgen ervoor dat jouw product uniek is?
  • Waar ben je zeker van dat het goed is wat je ontwikkelt hebt?
  • Welke voordelen bieden jouw producten aan?
  • Wat zijn de toekomstige plannen binnen het product?

Voorbeelden van een Unique Selling Point

Er zijn vele soorten formuleringen van iets wat jouw bedrijf uniek maakt. Hieronder noemen we enkele voorbeelden die toegepast kunnen worden als USP. Vergeet alleen niet, je wil uniek zijn en dus niet hetzelfde zeggen als een concurrent. Neem niet alles letterlijk over, ondanks dat jouw product hetzelfde als doel dient.

  • Product A zorgt ervoor dat de klant snel van plaats A naar B kan zonder al te veel te moeten wachten
  • Wij bieden de snelste service aan van Brabant
  • Problemen of vragen over het product? Wij staan 24/7 voor u klaar.
  • Waarom het duurste product kopen? Dezelfde kwaliteit, voor de laagste prijs

Een USP formuleren

Voor het formuleren van een Unique Selling Point zijn er vier handige tips.

1. Begin met het omschrijven wat voor voordeel jouw product of dienst levert. Zorgt het bijvoorbeeld ervoor dat je makkelijker drinken kan serveren? Of zorgt je product ervoor dat je zonder moeite een ticket kan bestellen online voor de bioscoop? Schrijf alle voordelen op.

2. Probeer deze zinnen met voordelen te koppelen aan de oplossingen die jouw product aanbiedt.

3. Bepaal welke behoeften vervuld moeten worden voor de consument. Noteer dit voor een overzichtelijke lijst.

4. Maak de zinnen kenmerkend aan desbetreffende bedrijf.

Naast deze 4 tips ga je nog over enkele andere onderwerpen nadenken. Wie is bijvoorbeeld de doelgroep die jij wil bereiken? Wat is het precieze probleem dat het product oplost? En hoe wordt deze oplossing aangeboden? Welk resultaat ontstaat door het oplossen van het probleem met het product? Dit zijn enkele vragen die centraal staan om je Unique Selling point te noteren.

Verschillende modellen toepassen

Er zijn verschillende modellen die toegepast kunnen worden om een USP te maken. Denk onder andere aan het SIVA model of de Ansoff Matrix. Daarnaast is het toepassen van de 7S model een toegankelijke manier om je USP te formuleren. Deze modellen worden in verschillende lessen aangeboden. Een voorbeeld is de NIMA A Sales incl. examen, waarbij je van alles leert over sales, waaronder ook het USP toepassen.

Voor meer informatie kunt u bellen naar 040-2485582 of een mail sturen naar info@delaatkenniscentrum.nl.