Spring naar content

Uw competenties als manager verbeteren?

competenties managerHet woord ‘managen’ (afgeleid van de woorden ‘man’ en ‘aging’) betekent letterlijk het volwassen maken of laten groeien van werknemers. Als manager vervul je dan ook een belangrijke rol in het laten functioneren van individuele werknemers en een team als geheel. Om een team goed te kunnen laten presteren en doelstellingen te kunnen behalen, moet u als manager over bepaalde competenties beschikken. Welke competenties dit zijn, bespreken we in dit artikel.

Competentiemanagement

Competenties zijn samengesteld uit kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen. Kennis en vaardigheden zijn aan te leren, terwijl persoonlijke eigenschappen aangeboren zijn. Tegenwoordig is competentiemanagement binnen veel bedrijven populair. Het gaat bij competentiemanagement om het continu ontwikkelen van competenties en het inzetten van deze competenties om doelstellingen te realiseren. Bij veel grote bedrijven wordt voor iedere functie een competentieprofiel samengesteld en wordt op basis hiervan geselecteerd. Wie beschikt over het juiste competentiepallet, zal naar alle waarschijnlijkheid op een goede manier invulling kunnen geven aan de functie.

Competentieprofiel van een manager

Salesmanager, marketingmanager, productmanager, HR-manager, accountmanager, business development manager, we kennen tal van verschillende soorten managers. Het competentieprofiel van een manager is natuurlijk afhankelijk van de specifieke functie en de organisatie waarbinnen iemand werkzaam is. Wat alle managers echter met elkaar verbindt, is dat zij verantwoordelijk zijn voor een gedeelte van het organisatieproces en een team moet aansturen om doelstellingen te behalen. We onderscheiden de onderstaande acht verschillende managementcompetenties:

  • Plannen
  • Organiseren
  • Communiceren
  • Sturen en beslissen
  • Delegeren
  • Overtuigen
  • Ondersteunen
  • Analyseren

De toegevoegde waarde van een manager

Een manager die beschikt over de acht bovenstaande competenties, zal op een goede manier invulling kunnen geven aan de taken die bij een leidinggevende functie horen. Als manager vervult u een belangrijke rol in uw organisatie. U bent de drijvende kracht achter de prestaties en resultaten van uw team en verantwoordelijk voor het belangrijkste kapitaal van een onderneming: personeel. Als manager is het uw verantwoordelijkheid het maximale uit uw teamleden te halen. Een goede manager kan zorgen voor een hogere productiviteit en betrokkenheid, een lager ziekteverzuim en een minder hoog verloop. Managers zijn de steunpilaren van een organisatie.

Management opleidingen

Bent of wordt u manager en wilt u bovenstaande competenties verder ontwikkelen? Dan biedt een van de management opleidingen die wij aanbieden, voor u een oplossing. Veel van onze opleidingen zijn theoretisch georiënteerd. De Opleiding Praktische Managementvaardigheden is daarentegen juist gericht op de praktijk. Twijfelt u over welke opleiding het best bij u past? Neemt u dan gerust contact op met één van onze opleidingsadviseurs voor een persoonlijk studieadvies.