Spring naar content

Zorgen voor beter kwaliteit van je koude Acquisitie.

Koude acquisitie is een typisch middel wat gebruikt wordt in het bedrijfsleven. Koude acquisitie heet ook wel cold-canvassing of cold-calling.

Wat is koude acquisitie?

Koude acquisitie is het ongevraagd toetreden naar bedrijf en/of particulieren. Hierbij kennen de verkoper en koper elkaar nog niet. Het is dus een eerste ontmoeting. Het doel van de verkoper is het verkopen van een product of dienst aan de andere partij. Het verkopen van een afspraak kan evenals een doel zijn voor de verkoper.

Koude acquisitie kan face-to-face plaatsvinden, maar er kan ook gebruikt gemaakt worden van telefonisch contact. Een verkoper kan bijvoorbeeld op een dag meerdere bedrijven langs gaan.

Het doel: gesprekken proberen te krijgen met een belangrijk persoon binnen een bedrijf. Echter komt het vaker voor dat de verkoper telefonisch contact opzoekt.

Belangrijke aspecten koude acquisitie

Er zijn verschillende aspecten die belangrijk zijn om te gebruiken. Bij koude acquisitie zijn dit enkele belangrijke punten:

  • Voorbereiding
  • Gedag zeggen
  • Openingszin
  • Elevator pitch
  • Netjes zijn tegen secretaresses
  • Op juiste moment aanwezig zijn
  • Goed contact krijgen met klant
  • Vastbesloten zijn
Bij kenniscentrum de Laat leer je altijd iets nieuws. Dit geldt ook voor koude acquisitie. Hoe pas je dit toe? Bij de Laat laten we je inspireren en met nieuwe ideeën komen.
Bij kenniscentrum de Laat leer je altijd iets nieuws. Dit geldt ook voor koude acquisitie. Hoe pas je dit toe? Bij de Laat laten we je inspireren en met nieuwe ideeën komen.

Tips voor koude acquisitie

Voor telefonisch contact zijn er enkele belangrijke punten waar op gelet moet worden. Enkele tips gaan ook over de belangrijke aspecten.

Bij een goede voorbereiding zorg je ervoor dat je weet met wie je praat. Het komt onprofessioneel over wanneer je de verkeerde naam van het bedrijf gebruikt. Neem de namen door, verdiep je in de organisatie en controleer de social media platformen voor de nieuwste informatie.

Bedenk een duidelijke en krachtige elevator pitch. Met de elevator pitch heb je ongeveer 30 seconden om jezelf te presenteren. Men verwacht geen telefoon, waardoor ze bijna geen tijd hebben. Zorg er dus voor dat je in de 30 seconden alle belangrijke punten van jezelf en je bedrijf verteld. Vergeet je dan ook niet voor te stellen en af te sluiten met contactgegevens. Spreek de zinnen op een natuurlijke wijze uit. Ga geen zinnen uit je hoofd leren. De zinnen moeten ter plekke bedacht worden.

Toon oprechte interesse in het bedrijf. Het is belangrijk om te reageren op de potentiële klant. Door te vragen toon je interesse in de organisatie en de persoon. Bedenk dan ook vragen die de ander uitnodigen om meer toelichtingen te geven.

Ten slotte is enthousiasme een belangrijke factor voor het slagen bij koude acquisitie. Wanneer je niet enthousiast overkomt over wat je aanbiedt, wordt de klant dat al zeker niet. Wees dus enthousiast over je product en bedrijf, enthousiasme is namelijk aanstekelijk.

We werken samen met het Summa College

Samenwerking Summa College

Samen met het Summa College trainen wij de toekomst. De komende weken krijgen studenten onder leiding van ervaren docenten les. De lessen gaan over het telefonisch contact hebben met klanten. Vooral in deze tijden waar minder klanten over de werkvloer komen is het een pre om goed telefonisch contact te kunnen hebben. Het bedrijfsleven en onderwijs vinden elkaar samen door middel van deze lessen. En daar zijn we trots op!

Op zoek naar meer informatie? Neem gerust contact op door te bellen naar 040 – 2485582 of een mail te sturen naar info@delaatkenniscentrum.nl