Spring naar content

De competenties van een goede accountmanager

De functie ‘accountmanager’ houdt het midden tussen een salesmanager en relatiebeheerder. Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor een x-aantal klanten van een bedrijf. Het is niet jouw taak nieuwe business te genereren (dat ligt doorgaans bij de salesmanager), als accountmanager zorg je ervoor dat bestaande klanten worden behouden. Het is belangrijk dat je hiervoor over bepaalde competenties beschikt. Welke vaardigheden voor een accountmanager belangrijk zijn, bespreken we in dit artikel.

Competenties accountmanager:

  • Luisteren & analyseren
  • Productkennis
  • Meedenken
  • Zelfvertrouwen
  • Eerlijkheid & betrouwbaarheid
  • Initiatief nemen

Luisteren en analyseren

De competenties luisteren en analyseren zijn voor een accountmanager van groot belang. Luister goed naar de klant. Tussen de regels door wordt vaak duidelijk wat er speelt binnen een organisatie. Probeer dit te doorgronden door veel vragen te stellen. Alleen wanneer je jezelf verdiept in een organisatie en écht luistert, kun je met goede oplossingen komen.

Productkennis

Weet je wat er speelt binnen een organisatie, dan kun je hiervoor een passende oplossing bedenken. Het is belangrijk exact te weten welke producten u in huis heeft. Alleen met kennis en kunde over de mogelijke oplossingsrichtingen, kan een passende oplossing worden gevonden.

Meedenken

Accountmanagers onderhouden de relatie met de klant. Laat zien dat je met hen meedenkt en dat het belang van de klant voorop wordt gesteld. Stel je op als adviseur en niet als verkoper. Fungeer als betrouwbare partner en kijk wat voor het bedrijf écht het belangrijkste is. De verkoop van producten of diensten volgt dan meestal vanzelf.

Zelfvertrouwen

Een goede accountmanager is voorzien van een gezonde dosis zelfvertrouwen en overtuigingskracht. Klanten moeten vertrouwen hebben in wat je adviseert en zaken van je aannemen. Alleen als je zelf gelooft in wat je adviseert, kun je succesvol zijn.

Eerlijk & Betrouwbaar

Een accountmanager is iemand die eerlijk en betrouwbaar is en in alle rust bekijkt hoe hij je het best van dienst zal kunnen zijn. Salesmanagers zijn daarentegen vaak snelle jongens die risico durven te nemen en soms zelfs een leugentje om bestwil gebruiken om een klant binnen te tikken.

Initiatief nemen

We sluiten af met één van de belangrijkste competenties van een accountmanager: initiatief nemen. Wacht niet tot klanten aankloppen met een probleem, maar kies voor een proactieve houding. Hou bij de klant een vinger aan de pols en kijk waar je van dienst kan zijn.

Volg een opleiding tot accountmanager bij De Laat Kenniscentrum

Wil je aan de slag als accountmanager of werk je als accountmanager en wil je jouw competenties verder ontwikkelen? Kies dan voor een opleiding tot accountmanager bij De Laat Kenniscentrum. De Opleiding NIMA Sales B Accountmanager sluit het best aan bij de functie van accountmanager. Daarnaast kan ook de Opleiding NIMA Business Marketing B of de Opleiding Verkoop en Onderhandelingstechnieken je helpen om je competenties als accountmanager te verbeteren. Neem gerust eens contact met ons op wanneer je vragen heeft over onze opleidingen of graag een persoonlijk adviesgesprek in wil plannen met één van onze opleidingsadviseurs.