Spring naar content

Accountmanager, wat zijn de werkzaamheden precies?

Een accountmanager is iemand die connecties houdt met klant en organisatie. Het vak is een samenvoeging van relatiebeheer en sales.

Wat zijn de werkzaamheden voor een accountmanager?

De werkzaamheden van een accountmanager zijn breed. Er is een takenpakket, wat gebaseerd is op het maken van een hogere omzet door middel van relatiebeheer. Verder hoort het werven van nieuwe klanten en het adviseren op gebied van ontwikkelingen in de markt een grote rol.

Ofwel heeft de manager een rol op gebied van strategie, communicatie en advies.

Enkele taken die een accountmanager heeft zijn als volgt:

  • Het analyseren van de markt door middel van inventarisatie en het opstellen van een accountplan;
  • Zorgen voor koude acquisitie, ofwel het onverwachts benaderen van (potentiele) klanten;
  • Onderhouden van relaties met klanten. Hierbij hoort het tijdig en uitgebreid informeren over producten en diensten. Voorstellen geven over ideeën met nieuwe mogelijkheden zijn ook toepasbaar;
  • De accountmanager is het aanspreekpunt tussen bedrijf en klant;
  • Ten slotte is het volgen van ontwikkelingen binnen de markt een belangrijke taak van een accountmanager. Zodra er veranderingen plaatvinden kan de accountmanager dit doorgeven binnen het bedrijf.

Key-accountmanagers: Wat zijn dat voor managers?

Een key-accountmanager is heeft slechts één of enkele taken/klanten. In vergelijking met accountmanagers hebben key-accountmanagers maar een beperkte portfolio. Dit zijn wel vaak de belangrijke klanten die voor een groot deel van de omzet kunnen bijdragen.

Key-accountmanagers zorgen vooral voor het onderhouden van relaties met klanten. Je hebt dan een commercieel inzicht en kan goed onderhandelen. Dit doe je dan met de belangrijkste klanten van een onderneming.

Welke opleidingen passen bij dit beroep?

De meeste managers zijn opgeleid op een hbo of wo niveau. Het kan erg verschillen welke opleiding het best bij dit beroep past. Communicatie en commercieel denken zijn belangrijk, vandaar dat onderstaande opleidingen een goede basis vormen:

  • Bedrijfskunde
  • Commerciële economie
  • International Business en Management
  • Marketing en communicatie

Accountmanager & de Laat Kenniscentrum

Bij de Laat zijn er verschillende opleidingen en cursussen te vinden die kunnen helpen bij het worden van een accountmanager. Denk hierbij aan opleidingen gericht op communicatie met klanten. Verder zijn er ook sales opleidingen die aangeboden worden.

Dit en meer is te vinden op deze pagina. Neem ook gerust contact op door te bellen naar 040-2485582 of door een mail te sturen naar info@delaatkenniscentrum.nl.