Spring naar content

De basis voor een goed verkoopgesprek

Tijdens mijn lessen NIMA Sales A en NIMA Sales B vragen studenten regelmatig hoe een goed verkoopgesprek gevoerd moet worden. Om onze studenten goed voor te bereiden op het mondelinge examen van NIMA hebben wij aparte lesavonden waarbij wij het verkoopgesprek oefenen in de praktijk. Onder leiding van twee docenten krijgen de studenten feedback op hun verkoopgesprek en bereiden we ze voor op het examen van NIMA. 

De gouden regel voor een goed verkoopgesprek

Luisteren, luisteren, luisteren

Verkopen is anno 2018 een echt vak geworden. Afnemers zijn tegenwoordig veel beter geïnformeerd dan 10 jaar geleden. Dit vraagt dan ook om een andere verkoper. Met name in de B2C- en de MKB-markt is de afnemer veel beter op de hoogte van het product of de dienst waarin hij/zij is geïnteresseerd. Dit komt  o.a. door de aanwezigheid van internet en social media. Deze geven de afnemer, voordat de verkoop überhaupt een feit is al veel informatie over een product of dienst. Dit maakt dat een verkoper tegenwoordig een echte toegevoegde waarde moet bieden. Het van aanbod- naar behoeftegerichte verkopen vraagt van een verkoper andere competenties.

Verkopen anno 2018

Een van die competenties is een uitermate goede luisterhouding. Men dient koopsignalen op te vangen waarna de verkoper met goede verkoopargumenten het product aan de “man of vrouw” probeert te brengen. In elk verkoopgesprek zit een verborgen pareltje welke je door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen kunt achterhalen. De tijd van aanbodgericht verkopen is voorbij! De verkoper die een toegevoegde waarde kan bieden op alle informatie die de afnemer al heeft is spekkoper. 80% luisteren is het credo en 20% spreken.

Verkoopgesprek 20% spreektijd wat nu?

De kunst is om in die 20% spreektijd een een behoeftegericht verkoopgesprek te voeren. Dit verkoopgesprek heeft een bepaalde structuur en (vraag)technieken. Benieuwd naar deze technieken? Volg dan een NIMA Sales A opleiding, tijdens deze opleiding leer je de structuur van een verkoopgesprek en de daarbij horende technieken. Na het behalen van deze NIMA opleiding kun je met een gerust hart naar je klanten toe en zal het verkoopgesprek een soepeler verlopen. Daarnaast kun je ook met meer succes een order kunnen schrijven!

Luisteren

We leren je vooral om goed te luisteren, een eigenschap die voor een verkoper niet altijd makkelijk is! Ben je al wat meer gevorderd met het verkopen van producten en diensten en krijg je een aantal vaste accounts toegewezen? Kies dan voor NIMA Sales B, waar we je leren om een accountplan te schrijven en te onderbouwen.

Wordt jij de beste verkoper van de toekomst?