Spring naar content

Een verkoopgesprek: wat is de kracht hiervan?

Een verkoopgesprek houden is niet iets wat je uit je hoofd leert. iedere (potentiele) klant is namelijk anders. Wanneer je bij de ene klant heel rustig en vertrouwd moet overkomen, vindt de andere klant het juist interessant als je lef toont en de risico’s durft te nemen. Dit kan natuurlijk wel van te voren onderzocht worden. Door te bekijken wat andere klanten van dat bedrijf zijn en hoe de onderneming/klant te werk gaat.

De voorbereiding

Er zijn voorbereidingen nodig voor het voeren van een verkoopgesprek. Hiervoor zijn er enkele tips gemaakt. Dit zijn de tips voor de voorbereiding van een verkoopgesprek:

  1. Informatie verzamelen over het bedrijf waar je op gesprek gaat;
  2. Hieronder valt het doornemen van brochures en de website, zodat je weet waar je naartoe gaat;
  3. Voorbereiden doe je niet in 5 minuten, neem daarom juist de tijd om je klant te leren kennen;
  4. Zorg voor passende (promotie)materiaal;
  5. Ten slotte zorg je ervoor dat je op tijd bent, weet je wat je wil vertellen en zorg je ervoor dat je enthousiast bent.

Waarom wil je een verkoopgesprek?

Het doel van een verkoopgesprek is natuurlijk in eerste instantie het verkopen van een product. Maar dit wil je natuurlijk niet eenmalig doen. Het liefst wil je een bedrijf/consument als trouwe fan krijgen. Dit doe je ook door middel van het verkoopgesprek. Meestal is dit verkoopgesprek de eerste keer dat er fysiek contact is tussen consument en verkoper.

Maar het is niet de eerste keer dat de consument met het bedrijf in het algemeen contact heeft. Er is namelijk een grote kans dat de consument reclame heeft gezien. Dit kan op tv zijn, maar ook op social media, via de krant of door vrienden/familie kan de naam van je bedrijf gevallen zijn. Er is dus al een bepaalde indruk en reden dat je contact met de klant hebt.

Deze indruk wil je natuurlijk behouden als die positief is, maar wil je verbeteren wanneer het negatief is. Dat doe je onder andere door het verkoopgesprek. Je zorgt voor een duidelijk standpunt waarom het product beter is dan een ander product. Je wil iets verkopen en dan neem je de sterke punten door van een product.

Een verkoopgesprek kan plaatsvinden op veel verschillende locaties . Dit kan B2B maar ook B2C zijn.
Verkoopgesprekken vinden op veel plekken plaats. Denk aan huis aan huis verkoop of wanneer een bedrijf naar andere bedrijven toe gaat, maar ook in een winkelcentrum.

Tips voor tijdens het verkoopgesprek

Met alleen een goede voorbereiding ben je er natuurlijk nog niet. Tijdens het gesprek moet natuurlijk ook van alles rekening gehouden worden.

maak het je klant gemakkelijk
Zorg ervoor dat de klant zich op zijn gemak voelt. Een van de grootste koop prikkels is het hebben van gemak. Hoe gemakkelijker de klant het heeft, hoe sneller ze iets willen aankopen.

Stel vragen
Interactie met de klant is belangrijk. Vooral wanneer het persoonlijk en oprecht overkomt. Ten slotte wil je weten wat de klant precies wil hebben. Daar ga je nooit achter komen als er geen vragen gesteld worden.

Luisteren
De vorige tip had te maken met vragen stellen. Deze tip heeft vooral te maken met het luisteren naar de klant. Indien je veel vragen stelt, moet er natuurlijk ook geluisterd worden. Probeer hierbij de 80/20 regel toe te passen. De klant praat 80% van het gesprek, en jij spreekt 20% in het gesprek. Zorg in die 20% dan ook voor de juiste vragen waarop de klant kan reageren.

Beheer kennis over je producten
Het komt professioneel over wanneer je weet waar je over praat. Stel je verkoopt een auto, maar weet niet eens aan welke kant het stuur zit, dan geloven mensen niet zo snel dat jij professioneel met die productengroep bent. Wanneer jij en je collega’s/personeel de producten door en door kennen, zorg je voor een deskundige en ervaren sfeer.

Passie tonen
Ten slotte is passie tonen een belangrijke tip voor een verkoopgesprek. Wanneer je als verkoper enthousiast en met passie een verhaal verteld zorg je voor enthousiasme. Dit in tegenstelling tot wanneer je een saai lang verhaal “opleest” die in je hoofd zit. Zorg ervoor dat je met plezier en passie over je producten praat. Dit waardeert de klant tenslotte.

Verkoopgesprekken en de Laat

Bij de Laat kenniscentrum is er een opleiding te vinden die te maken heeft met verkoopgesprekken voeren. Dit is namelijk NIMA A2 Sales verkoopgesprek. Voor meer informatie over deze opleiding kunt u op de link klikken. Natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen door te bellen naar 040-2485582 of door een mail te sturen naar info@delaatkenniscentrum.nl