Spring naar content

Marketing analyse essentieel voor succesvolle strategie

Marketing analyseHet maken van een marketingplan begint altijd bij een gedegen marketing analyse. Met een marketing audit breng je jouw marketing activiteiten in kaart en analyseer je hoe het marketingapparaat binnen jouw organisatie functioneert: wat gaat goed en wat kan er beter? Voor het maken van een dergelijke analyse zijn er tal van verschillende methodes. De Laat Kenniscentrum biedt verschillende marketing- en communicatieopleidingen aan en daarbinnen valt altijd een onderdeel analyse/onderzoek.

Analyse- en onderzoeksmethodes

Het niveau en de inhoud van de opleiding bepaalt welke onderzoeksmethodes er aan bod komen. Tijdens een NIMA opleiding op niveau A maak je bijvoorbeeld kennis met de bekendste analysemodellen binnen marketing, zoals het 5-krachtenmodel van Porter en de DESTEP analyse. Tijdens een opleiding op niveau B leer je daarnaast ook werken met bijvoorbeeld de Ansoff matrix, het zeven S-model van McKinsey en de spinnenwebmethode van Bernstein.

Waarom de marketing analyse essentieel is

Het kunnen maken van een goede marketing analyse is essentieel voor het succes van jouw marketinginspanningen. Om jouw strategie succesvol te laten zijn, onderzoek je niet alleen jouw doelgroep. Je brengt ook relevante maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen in kaart en houdt hier rekening mee. Marketingblunders uit het verleden tonen aan dat het flink mis kan gaan wanneer men een bepaalde actie of strategie vooraf niet goed heeft onderzocht.

Marketingblunder door gebrekkige analyse

Zo gaf de grootste voedselproducent van Nederland in 2007 een mesje weg bij een kuipje boter. De mesjes waren speciaal bedoelt voor kinderen, leuk met allemaal pinguïns erop. Helaas was men vergeten rekening te houden met de scherpte van de mesjes, waardoor al snel de eerste verwoningen gemeld werden en de mesjes moesten worden teruggeroepen.

Marketing analyses leren maken

Dit voorbeeld toont aan dat je de plank flink kunt misslaan wanneer aan een marketingstrategie of actie geen analyse vooraf is gegaan. Het kunnen uitvoeren van marketing analyses en het aan de hand hiervan kunnen bijsturen van je strategie is voor grote ondernemingen van belang, maar ook voor ZZP’ers van toegevoegde waarde! Wil je meer weten over de verschillende analyse methodes én leren hoe je deze kunnen toepassen? Dan is een NIMA marketing- of NIMA communicatieopleidingen iets voor jou! Twijfel je welke opleiding of welk niveau het best bij je past? Neem dan gerust contact met ons op. Onze opleidingsadviseurs geven je graag persoonlijk studieadvies!